Sabtu, 18 April 2009

5 Rahsia Perbezaan Pemikiran Jutawan dgn Gol.Pertengahan

Hai umum, berikut adalah 5 perbezaan utama nya;
1) Golongan pertengahan sentiasa memikirkan tentang Selesa; eg ala-kadar/okey-lah tuh/cukuplah dengan ape yang ada/boleh-lah. Manakla jutawan berfikir tentang Kebebasan Kewangan slaras dengan kebebasan masa, e.g: X perlu beekrja tp income masuk hari2.

2)Golongan pertengahan berfikir tentang jangka masa singkat manakala golongan miskin befikir tentang masa dari hari ke sehari, ibarat pepatahkais pagi, makan pagi, kais petang makan petang. Golongan jutawan berfikir jauh ke depan dan merancang segala persediaan menghadapi pelbagai KETIDAKTENTUAN di kemudian hari.

3)Golongan pertengahan bercerita tentang benda & kebendaan di sekiling mereka.Ape yang mereka impikan (tapi tidak disusuli dengan carakerja@strategi untuk mnggapainya), golongan miskin bercerita tentang orang (gossip) manakala golongan jutawan sentiasa memikirkan tentang IDEA yang baru, fresh, dan gempak untuk mereka mencapai matlamat mereka.

4)Golongan pertengahan sentiasa tiada masa & tiada wang (sibuk bekerja sangat tapi x kaya2!). Golongan jutawan adalah orang yang ada masa (mereka adalah boss, "leader of their own") dan ada wang!

5)Golongan pertengahan selalu mengajukan persoalan ini' "Mane aku nak cari duit lagi nak bayar hutang itu, hutang ini, tanggung itu, tanggung ini, bla,bla,bla". Golongan Jutawan pula akan bertanya pada diri mereka macamnie, "Macammana cara aku boleh gandakan lagi pendapatan aku ini yea, nak untung guna strategi ape yea"

Bonus Kesimpulan: Golongan pertengahan berfikir pasal gaji, golongan jutawan fikir tentang keuntungan!'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan